Numele de ,,legătorie de lux” a fost cu “predestinație” ales încă de când, poate, nici nu mă gândeam că voi ajunge la acest nivel. Dar, înainte de toate, aveam o dorință care arde și acum la fel ca la început, un lucru peste care nu pot trece, renunțând chiar și la anumite comenzi: calitatea, lucrul trainic făcut și nu oricum, ci cât mai bine! Am pornit legătoria mai serios, hătărât, în anul 2015 iar în timp, lucrând de unul singur talantul cerut și dat de Însuși Dumnezeu, acumulând experință prin propria practică, am ajuns la un nivel destul de înalt având în vedere atât de unde pornisem cât și nivelul țării în ceea ce privește legătoria cărților de cult și nu numai. Din modestie putem spune că Legătoria noastră e poate cea mai bună din țară privind cărțile de cult (legătură în serie și nu numai), iar dacă aș fi sincer și onest aș spune chiar cea mai bună la momentul actual ținând cont de următoarele: raport calitate-cost, rapiditate, calitate, aspectul volumelor și varietatea de matrițe (453 buc. – aprielie 2022) & modele în care se pot lega volumele.
Patronul legătoriei a fost ales de draga mea soție. Acesta este Sfântul Ierarh și Martir Antim Ivireanul, în anul 2016, an comemorativ al Sfântului Ierarh Martir Antim Ivireanul, împlinindu-se 300 de ani de la moartea sa martirică, și al tipografilor bisericești.
Volumele la noi nu doar se leagă pur și simplu, urmărind doar o parte materială, banul. La noi cărțile chiar se leagă corespunzător atât din punct de vedere tehnic, dar și vizual. Astfel, mereu am căutat și dezvoltat tehnici proprii și rețete bazate pe cerințele cărților de cult, care sunt un domeniu aparte numai având în vedere aspectul cel mai important: deasa folosire. Pe lângă aspectul tehnic al legării care este deosebit de important, contează la fel de mult aspectul fizic, decorarea volumelor. Suntem siguri că suntem singurii care vă putem oferi zeci de modele pentru cărți, investind mereu în achiziționarea de noi matrițe necesare imprimării. Mereu suntem în căutarea graficii celei mai potrivite cărților de cult și cărților în general, acest lucru văzându-se destul de bine prin cât de maiestuos se integrează în spațiul liturgic volumele legate de noi. Astfel, noi singuri ne creăm și edităm grafica deoarece noi știm cel mai bine ce se potrivește. Desigur, un aspect primordial în alegerea designului îi revine, desigur, artistului prin care se vede și gustul său rafinat.
De la unelte de mână la matrițe & presă de artă tipografică
Primii ani de legătorie au însemnat descoperirea unei meserii noi, fără a avea aproape alți legători bătrâni cu experiență. Trebuie să precizez că locul unde a început totul a fost în Vaslui, lucru care mă și amuză. Vaslui…
Revenind, regimul comunist a avut grijă să desfințieze acest segment sau dacă nu, să-l reducă substanțial. Singurul contact cu o lume în descoperire a fost un coleg de breaslă care era și el la început pe calea descoperirii unei meserii frumoase, care m-a și ajutat cu anumite materiale și sfaturi la început.
Dacă aș răspunde la întrebarea ,,totuși, cum ai învățat?!” aș răspunde printr-un singur cuvând ,,Dumnezeu”. El a făcut totul. Eu am avut îndărătnicirea și hotărârea de a ajunge cât mai departe.
În primii ani de legătorie am achiziționat multe unelte de mână de la Kevin Noakes. Am imprimat manual, cu mâna, sute de corperți. Am realizat o grămadă de chenare. Am făcut lucruri la care cu anevoie s-ar încumeta cineva…
Acest efort nu a rămas fără costuri. Mâinele mele…înțeleg cel mai bine. Astfel, numai prin grija și pronia lui Dumnezeu, am reușit să găsim și să ne achiziționăm prima presă de artă tipografică, o presă mare, de 1260kg Polygraph. Era o trecere, un upgrade, absolut normal, firesc. Acest gen de prese sunt folosite de mai bine de 100 de ani, și s-ar putea numi chiar ,,tehnologie nouă” în limitele a ceea ce realizăm, ceva fără de care e cu anevoie să faci legătorie de carte. Această achiziție a schimbat complet munca și dezvoltarea atelierului. A urmat apoi achiziționarea unei ghilotine Ideal manuală, a unei mașini de subțiat pielea naturală, a două papșerele Ideal, unul mic și altul mare, a trei prese originale de legătorie, a unui biguitor, a unei alte ghilotine electrice Ideal și încă a unei prese de artă tipografică Karl Krause, mai mică și mai fiabilă. Îi mulțumesc prietenului Adrian Ghețea pentru tot ajutorul!
În toamna anului 2021 atelierul a fost dotat și cu o mașină de rotunjit cotorul cărților.
În decursul primilor ani am tatonat legătoria tradițională așa cum se făcea acum sute de ani, dar din anumite motive care vor fi dezvoltate ulterior pe blog, am ales o poziție de echilibru, drumul pe care suntem în prezent, mijlocul dintre două extreme, dorind mereu să fac totul cât mai bine, mai rapid (cât se poate) dar și mai complex.
Ce înseamnă în definitiv a fi legător de cărți?
Ce e legătorul de cărți de astăzi, unul cu adevărat bun? Medic generalist având și câteva specializări. Adică, să știi în mare cum se leagă o carte, să o faci, și să excelezi și pe parte de decorare a cărților, de încleiere a blocului de carte, a coaserii lui etc.
Cei care au contact astăzi cu o legătorie de cărți tradițională, iar aici nu intră chioșcurile de stradă care leagă cu termoclei, cu spiră de plastic, spiră metalică, capse sau cine știe ce metode rapide, posibil să nu știe că în trecut într-o legătorie fiecare-și avea rostul său. O carte nu era finalizată doar de un singur individ. La o carte munceau mulți oameni. Dacă e să o luăm de la text, cineva trebuia să editeze, să-l verifice, apoi trebuiau literele culese de culegători, de zețari, trebuiau imprimate pe coli, cusute, tăiat materialul, tăiat cartonul, realizat blocul de carte, coperta decorată, pusă la presă. Dar cine făcea literele din plumb? Dar cine făcea manual matrița din alamă pentru a fi turnate literele din plumb? Ehe…
Personal mi-am legat pentru biblioteca mea sute de cărți. Sute. Astfel, știu bine ce trebuie să cer de la o carte, atât pe plan de legare a ei, cât și pe plan de creare a unui bloc de carte și cu tot ceea ce ține de el, imprimare, coasere, rotunjire și rezistență în timp.
Am observat la mulți oameni atitudinea superficială cu care se raportează la acest domeniu, crezând că e de datoria legătorului să știe absolut totul despre acest domeniu, neștiind că el este de fapt o minune și o raritate, asumându-și situația de a cunoaște, pe cât se poate, cât mai mult din acest vast domeniu.
Legătorie de lux
Termenul de legătorie de lux s-ar putea traduce rapid prin ,,legătorie cea mai bună calitate” însemnând totodată că e o legătorie a cărei calitate tinde spre infitiv, spre cât mai bine. Acesta a fost și motivul pentru care de la bun început am ales nu ,,Legătoria Gabriel Panainte”, ,,Legătoria profesională …” sau ,,Legătoria x” ci ,,Legătoria de lux “ la care s-a adăugat și numele Sfântului ocrotitor, Sfântul Antim Ivireanul.
Din punctul de vedere al legătoriei de cărți, o legătură de lux constă și în legarea volumelor în pielea cea mai bună, folio-ul auriu fiind înlocuit cu foiță de aur, vopsirea tranșelor cu goldschnitt și alte procedee complexe. Desigur, toate aceste materiale de lux și procedee complexe vor duce implicit și la creșterea substanțială a prețului unui astfel de volum iar legat de acest aspect, vom încerca să împăcăm teoria cu situația economică a țării noastre, cu nivelul de cultură și de deschidere față de acest gen de volume legate cât și cu nivelul legătorie de carte din România, rezultând în anumite volume hibrid de lux, la care lucrăm și care vor apărea spre finalul anului în magazinul online.
Ceea ce facem noi vrem să facem cât mai calitativ, cât mai frumos și maiestuos posibil, cât mai de lux. Noi nu dorim să fim doar o legătorie… Dacă considerați că sunt doar vorbe, încercați să puneți în practică și să faceți ce facem noi. E cel mai ușor și simplu de verificat.
Punct de repere în arta legării cărților
Nebunia și dorința de a evolua cât mai rapid și cât mai mult, multele cărți legate în diverse modele cât și complexitatea lor, a fost și va fi un punct de reper important în arta legării cărților din România. Am observat pe foarte mulți, chiar colegii de breaslă, schimbând anumite tehnici sau adoptând anumite idei văzute la noi, impunând astfel unele schimbări. Mă bucură, mă responsabilizează și mă motivează mai mult. Nu o spun spre laudă ci este iarăși un fapt pe care, cândva, îl voi dezvolta.
Răbdarea și seriozitatea.
Răbdare, răbdare, răbdare și iar răbdare. Așa zicea Pr. Cleopa. Această artă necesită multă, multă, multă răbdare, meticulozitate, atenție și liniște. Dacă cineva dorește un volum realizat cât mai rapid, cât mai ieftin dar și cât mai calitativ posibil, a greșit adresa. Dacă doriți să vă respectați primind un produs de bună calitate, realizat corespunzător de specialiști, neapărat e nevoie să fiți răbdători și să înțelegeți că ceea ce facem noi nu are seamăn, e ceva aparte și trebuie tratat ca atare.
În concluzie, cine suntem noi?
Personal, nu ne place lauda. Nu pot spune că o detest dar nu mă simt comfortabil atunci când cineva mă laudă. E ca și cum mi-ar repeta ceea ce știu deja… Astfel, cele scrise mai sus nu sunt scrise spre laudă, deoarece noi știm de ce suntem în stare. Toate informațiile sunt pentru dumneavoastră ca să cunoașteți, pe cât se poate și pe cât vă permite și timpul, misiunea și rucodelia noastră. A fi smerit nu înseamnă a nu spune ceea ce este adevărat sau corect. A fi smerit înseamnă a cântări corect: ,,Ceea ce este da, da, și ceea ce este nu, nu (Matei 5, 37)
Noi, Gabriel & Laura PANAINTE de la Legătoria de lux ,,Sfântul Antim Ivireanul”, suntem doi oameni care au creat ceva minunat în țara noastră și care își propun să realizeze cât mai mult în acest domeniu și artă, atât cât va fi posibil și pe cât va îngădui și Dumnezeu. Cred că abia am pus bazele iar drumul nostru abia de acum va începe cu adevărat.
În cuvinte mai puține…
La Legătoria de lux ,,Sfântul Antim Ivireanul” cărțile primesc o nouă viață. Cărțile sunt legate într-un mod trainic și maiestuos, ținându-se seama de calitate și păstrându-se totodată vechea tradiție a legătoriei. Fiind singurul atelier de legătorie de cărți din România care are ca obiect principal de lucru cartea de cult, oferă zeci de modele & detalii în care pot fi legate diferite volume de cult sau laice.
Calitate, frumusețe și măiestrie; ARTĂ spre slava lui Dumnezeu!